Podcast: Sosiale medier mister brukere

Ipsos sin siste kvartalsrapport viser en solid nedgang i samtlige av de tradisjonelle sosiale mediene. Samtidig kan USA vise til statistikk der TikTok topper nedlastingslistene over Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube.

Nathalie Eyde Warembourg, landssjef for Ipsos Norge, sier følgende:

“Sikkert mange forskjellige forklaringer avhengig av medie, målgruppe og ikke minst antall av brukere som er på flere plattformer og foretrekker den ene fremfor den andre. Vi ser det bla med frekvensbruk på de yngste ift Facebook og Snapchat blant annet. Dette uten å nevne mediedekning om personvern utfordringer på flere av disse plattformer.”

Ingen tvil om at valgene har blitt flere, og at dette påvirker bruken av enkelte tradisjonelle medier. Men den største årsaken er nok som Nathalie nevner i siste setning, med økt mediedekning omkring sosiale medier sine potensielle brudd på personvernloven (GDPR). Med lavere tillit hos de tradisjonelle mediene, flykter brukerne til andre steder. Blant annet TikTok. Og for noen, kanskje faktisk helt bort fra sosiale medier, over til den lokale kafeen?

Hør episoden med gjennomgang av Ipsos-rapporten i siste episode av Helt på Nett her:

Link til Ipsos-rapporten: http://bit.ly/ipsos-some-q3-2018